Bli utgiven

Att få en bok publicerad kan kännas som en stor och komplicerad process. Det krävs expertis, omsorg och ett omfattande distributionsnät – något vi kan hjälpa till med. Blue gör din resa mot ett etablerat författarskap lite enklare, det krävs bara tre steg.

Image

Utgivning som vi arbetar med

  • Skönlitteratur
  • Facklitteratur
  • Barn- och ungdomsböcker
  • Kurslitteratur
  • Återutgivning
  • Uppdragsutgivning
  • Akademisk utgivning

1. Skicka in ditt manus

Vi börjar med att göra en snabb genomläsning av ditt manus eller bokidé och gör en analys av bokens potential. Vi jobbar bara med böcker som vi bedömer har en möjlighet att bli framgångsrika. Om vi bestämmer oss för att vi vill ge ut boken så ger vi dig ett kontraktsförslag. Känner vi att något saknas i din text så avböjer vi utgivning. I vissa fall handlar det om att du är nära målet och bara behöver hjälp av en professionell lektör för att nå hela vägen fram. Vi erbjuder då en lektörsläsning och kan göra en ny bedömning av ditt manus efter detta.

Manuset skickar du som digital fil i word eller som pdf till: manus@blue.se. Skicka gärna med en kort text om dig själv och dina tankar kring boken.

Image

2. Avtal

Om vi gjort bedömningen att din text har bra potential för en utgivning hos oss skickar vi ett kontraktsförslag och en kostnadsberäkning som innehåller alla kostnader för produktionen av boken – textredigering, formgivning, korrekturläsning, tryck, projektledning med mera. Du får också våra priser för marknadsföring, distribution och försäljning.

Varje bok har sina speciella förutsättningar. Vi sätter alltid ihop ett individuellt utformat utgivningspaket som innehåller exakt de delar du behöver för att få text, design och tryck på plats. Och du får alltid ett fast pris att ta ställning till innan vi skriver kontrakt.

Vi skriver kontrakt med ditt företag, en enskild firma räcker. Ett annat alternativ är att anlita ett egenanställningsföretag, till exempel Frilansfinans eller Cool Company. Vill du veta mer om hur det här fungerar så hjälper vi dig gärna.

Image

3. Utgivning av din bok

Blue Publishing har en bred utgivning och satsar i första hand på genomarbetade produktioner av hög kvalitet. Vi samarbetar med professionella redaktörer, formgivare och andra kreatörer. Varje bok är unik och vi strävar efter att vara så flexibla som möjligt. Många av våra böcker släpps inte bara som pappersbok utan även som e-bok och ljudbok.

Som vår författare får du bättre kontroll över alla steg i produktionen. Det är du som i slutändan godkänner texten, designen på omslaget, provtrycket med mera. När bokens titel och designen på omslaget är klart kan jobbet med att marknadsföra boken börja. Vi hjälper dig med en pressrelease och ser till att boken blir synlig. Tillsammans går vi igenom vilka marknadsaktiviteter som passar din bok och diskuterar möjligheter som releasefest, passande pr-aktiviteter, bokmässa med mera. Vi samarbetar med Stardist och Publizon för att kunna sprida de olika formaten av boken maximalt och i samtliga etablerade kanaler. När boken kommer från trycket skickar vi ut recensionsexemplar, kontaktar handeln och media. Vi coachar dig, tipsar och förser dig med säljmaterial hela vägen.

Några av våra distributionskanaler:

    Image

    Jag har fått ett bra stöd

    ”Samarbetet med Blue Publishing har fungerat väldigt fint. Jag har fått ett bra stöd kring text, stipendieansökningar och marknadsföring. Och jag är väldigt nöjd med bokens formgivning, vilket är en viktig del för mig.”

    Sofia Wrangsjö. Författare till "Att vara människa - livsfilosofi utifrån Viktor E. Frankl".

    Image

    Min bok är i goda händer

    "Mitt samarbete med Blue Publishing har varit väldigt smidigt. Jag har hela tiden känt att jag har haft full kontroll på allt som händer och samtidigt kunnat slappna av i vetskapen om att mitt manus är i goda händer. Förlaget har förvandlat det till en väldigt fin bok och jag är jättenöjd."

    Mathias Alm, författare till "Nytt land"

    Image

    Bra och kreativ hjälp

    ”Jag upplevde att mitt manus hamnade i varliga men fasta händer. Förlagets förslag till ändringar diskuterades i en anda som inspirerar till fortsatt skrivande.”

    Annette von Sydow. Författare till "Hem till Niemis" och "Brevet till Sally".

    Image

    En bra start som författare

    ”Ett positivt och seriöst bemötande från Blue Publishing, deras djupa kunskaper och adekvata råd om marknadsföring, grundlade ett gott samarbete inför utgivningen av min kvinnohistoriska roman. Att skildra kvinnors villkor i tider av fattigdom och utsatthet i ett Sverige, som fanns för inte alls länge sedan, var angeläget för mig att berätta. Och den uppmärksamhet och intresse som min roman ständigt väcker, har givit mig mod och glädje att skriva på nästa bok.”

    Eva Martinsson, författare till ”Alma en kvinnohistoria”

    Image

    Ett genuint intresse

    "Mitt beslut att välja Blue Publishing byggde i huvudsak på det genuina intresset hos dem att verkligen vilja hjälpa mig. Under arbetet med min bok visades en stor branschkunskap som helt klart fick min bok att bli som jag ville. Stor hjälp med många kreativa inslag i marknadsföringen har nu fått bra fart på försäljningen."

    Bo Gustafsson. Författare till "Förhandla – från strikta regler till dirty tricks".

    Image

    En bok som gör skillnad

    »När jag skulle ge ut min sjunde bok var det naturligt för mig att fortsätta mitt mångåriga samarbete med Blue Publishing. Det kändes angeläget att skriva en hoppfull bok i dessa lätt dystopiska tider. En bok som ger var och en av oss känslan att vi kan göra skillnad till det bättre. Den hjälp jag fått med att ta fram rätt format och marknadsföring för boken har varit ovärderlig.«

    Peter Streijffert, författare. Har bland annat gett ut "Bokashi", "Odla i stan" och "Blomstermat"