Om Blue Publishing

Blue Publishing är ett fristående, politiskt obundet förlag med bred inriktning. Journalistisk kompetens, korta produktionstider, generös modell för vinstdelning, kreativ pr och ambitiös marknadsföring är våra kännetecken.

I våra grundvärderingar ingår begrepp som demokrati, yttrandefrihet, jämställdhet och rättssäkerhet. Vi står för ett mångkulturellt, sekulärt och hållbart samhälle och är emot all form av diskriminering.

Inom dessa ramar är det högt till tak. Men vad vi ger ut avgörs självklart i slutändan av en kommersiell bedömning. För det allra viktigaste är att ge ut böcker som köpes, läses och används.

Vår utgivningsmodell

Vi ger dig som författare möjlighet att investera i sin egen bok. Du får ett skräddarsytt paket med ett fast pris, som innehåller alla delar som krävs för en framgångsrik bokutgivning. Vi coachar dig igenom hela processen och ser till att din bok säljs och distribueras.

Du får självklart behålla hela vinsten, när vi dragit av för våra kostnader.

Lagerhålling, distribution och försäljning

Vi hjälper företag och organisationer att få ut sina böcker på marknaden.
Förutom lagerhållning, packning, distribution, faktuerering, med mera ser vi till att böckerna är synliga i näthandeln, Vi kan också hjälpa dig med provläsningsfiler, reklamfilm, kampanjer och andra marknadsföringsuppdrag.

Kort historik

Blue Publishing bildades 2006. Vi har sedan dess gett ut böcker inom fyra områden:

  1. Reportage, debatt, biografier. Vår ambition var att slå hål på myter, avslöja och skapa debatt. Vi skrev om människor som varit med om något som är värt att dela med sig av.
  2. Självhjälpsböcker, till exempel om att laga mat, hålla tal, odla kryddor, eller starta ett vandrarhem.
  3. Affärslitteratur, för att hjälpa företag och organisationer att bli mer framgångsrika, när det till exempel gäller mediahantering, storytelling eller varu­märkesbyggande.
  4. Romaner. Underhållande starka berättelser.