Om oss


Blue Publishing är ett fristående, politiskt obundet förlag med bred utgivning. Journalistisk kompetens, korta produktionstider, generös modell för vinstdelning, kreativ pr och ambitiös marknadsföring är våra kännetecken.

I våra grundvärderingar ingår begrepp som demokrati, yttrandefrihet, jämställdhet och rättssäkerhet. Vi står för ett mångkulturellt, sekulärt och hållbart samhälle och är emot all form av diskriminering.

Inom dessa ramar är det högt till tak. Men vad vi ger ut avgörs självklart i slutändan av en kommersiell bedömning. För det allra viktigaste är att ge ut böcker som köpes, läses och används.

Blue Publishing bildades 2006. Vi har sedan dess gett ut böcker inom fyra områden:

  • Reportage, debatt, biografier. Vår ambition är att slå hål på myter, avslöja och skapa debatt.
  • Självhjälpsböcker, till exempel om att laga mat, hålla tal, odla kryddor, eller starta ett vandrarhem.
  • Affärslitteratur, för att hjälpa företag och organisationer att bli mer framgångsrika, när det till exempel gäller mediahantering, storytelling, förhandling eller varumärkesbyggande.
  • Romaner. Underhållande starka berättelser.

Sagt om Blue Publishing

”Våra upplevelser av samarbetet med Blue Publishing är bara positiva. Som debutanter har behovet av stöd genom hela processen från manus till utgivning och försäljning varit stort. Vi har haft glädje av samarbetet i allt från praktiska tjänster till konstnärliga diskussioner och marknadsföringsstrategier. Kontakten har alltid präglats av professionalitet och god service, och vi är väldigt nöjda med slutresultatet.”

– Kerstin Ivarsson och Johan Andersson, författare till »Råttan«

”Blue publishing har varit en utmärkt samarbetspartner, avseende både redigering och form. Professionella och smidiga.”

– Anders Abrahamsson, förläggare på Roos & Tegnér

”Mitt beslut att välja Blue Publishing byggde i huvudsak på det genuina intresset hos dem att verkligen vilja hjälpa mig. Under arbetet med min bok visades en stor branschkunskap som helt klart fick min bok att bli som jag ville. Stor hjälp med många kreativa inslag i marknadsföringen har nu fått bra fart på försäljningen.”

– Bo Gustafsson, författare till »Förhandla – från strikta regler till dirty tricks«